Uniwersalne cechy fabularne – atrybuty (Attributes)

Dzień dobry

Dzisiaj tematem będą uniwersalne cechy fabularne. Zapraszam

Photo by Vicky Sim on Unsplash

Cechy postaci to współczynniki, dane, atrybuty (ang. attributes), statystyki, które opisują w grach fabularnych, naturalne, wrodzone aspekty posiadane przez wszystkie postacie występujące w grze. Są najczęściej wyrażane w postaci liczby, opisu lub puli kości. Przedział w jakim znajduje się wartość danej cechy to zazwyczaj od 1 do 5, ale zdarzają się też od 1 do 100.

W procesie tworzenia postaci najczęściej te cechy są losowane po przez rzut kośćmi lub ustala się ich wartość poprzez wydawanie na nich pewnej puli punktów. W niektórych grach atrybuty zależą od rasy i klasy postaci. W dużej części gier nie mogą zmieniać się w trakcie sesji, albo jest inna opcja, że wartości mogą wzrastać poprzez zdobyte w trakcie rozgrywki punkty doświadczenia lub przejście na wyższy poziom.

Cechy postaci można podzielić na fizyczne (siła, zręczność), intelektualne (inteligencja, spostrzegawczość), społeczne (charyzma, wygląd) i w niektórych grach magiczne (moc magii, odporność na magię).

STATYSTYKI TWARDE

Siła/Krzepa/Moc/Potęga – (ang. strenght) mierzy jak silna jest postać. Często ma to wpływ na to ile może unieść dana postać, ile obrażeń zadaje atakując, czy jaką ma pulę życia. Czasem siła określa też jaki pancerz, czy też bronie może nosić postać.

Wytrzymałość/Odporność – (ang. resistance, endurance) pokazuje jak odporna jest postać. Ta cecha również wpływa na pulę życia, wytrzymałość na pewne ataki oraz to jak szybko męczy się postać. Niekiedy siła i wytrzymałość to jedna cecha.

Zręczność/Zwinność/Refleks – (ang. agility) – określa zwinność, szybkość ataku i poruszania się oraz celność. Ma też wpływ na to, jak trudno trafić naszą postać.

STATYSTYKI MIĘKKIE

Inteligencja/Intelekt/Umysł – (ang. intelligence) określa umiejętność rozwiązywania problemów. Często ma wpływ na to jak wiele umiejętności ma dana postać, daje większą pulę punktów do wykorzystania.

Charyzma/Wygląd/Prezentacja/Ogłada – (ang. charisma) – mistrz umiejętności społecznych oraz czasem wyglądu. Najczęściej ma wpływ na zdolności w handlu. Może wynegocjować lepsze ceny lub nie jeśli jest za mało charyzmy może się nie udać. Dodatkowo dzięki tej cesze można mieć dostęp do większej ilości informacji od postaci niezależnych, NPC’ów i można przekonywać ich do wykonania pewnych działań, których w normalnej opcji by nie wykonali na przykład można przerwać walkę i dyplomatycznie dojść do konsensusu.

Mądrość/Duch/Psyche – (ang. wisdom) określa intuicję i zdolność do postrzegania wydarzeń dziejących się wokół bohatera. Dość często ma wpływ na zaklęcia, które może rzucać postać.

Opanowanie/Siła woli – (ang. willpower) jest to odporność psychiczna na przykład na strach, ból, tortury, szaleństwo. W niektórych grach opanowanie i mądrość są połączone po prostu w jedną cechę.

Percepcja/Spostrzegawczość/Zmysły – (ang. perception) mierzy otwartość bohatera na otaczający go świat. Wtedy aktywne są możliwości znajdywania pułapek, ukrytych wrogów czy nawet skarbów. Czasem wpływa na dystansowe ataki. Dość często Percepcja łączy się z Mądrością lub Szczęściem.

Szczęście/Los/Przeznaczenie – (ang. luck, happiness) opisuje jak duże szczęście ma bohater. Najczęściej ma duże znaczenie przy rzutach krytycznych.

Źródło obrazka:

https://unsplash.com/photos/mj51pZwan9c

Źródło tekstu:

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Cecha_postaci_(gry_fabularne)
https://rpgmuseum-fandom-com.translate.goog/wiki/Attribute?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=nui
https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Attribute_(role-playing_games)?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=nui

Jedna myśl w temacie “Uniwersalne cechy fabularne – atrybuty (Attributes)

Add yours

  1. Uwielbiam to jak różnie można wykonać wszelakie atrybuty. W Monster of the Week mamy całą statystykę określającą jak dziwna postać jest, a w Fate Core w którym postacie są profesjonalistami funkcję te pełnią po prostu umiejki. Cortex używa różnych wielkości kostek, i tak dalej i tym podobnie. Jak kolwiek nie nazywamy wrodzonych cech postaci są to moje ulubione elementy systemów.

    Polubienie

Dodaj komentarz

Start a Blog at WordPress.com.

Up ↑